Vizier op volleybal

Het jaaroverzicht 2021 (1)

VoV, 31-12-2021. 11:24 uur.  Nog luttele uren dan is ook het kalenderjaar 2021 weer geschiedenis en zullen de terugblikken in bewegende beelden en geschreven en gesproken woorden weer tot ons komen. We dachten, dat doen we dus ook maar weer voor wat betreft het Nederlandse volleybal, de Nederlandse volleyballers en -sters en onze volgers. Er zal vandaag wel niets schokkends meer op volleybalgebied gebeuren, mocht dat wel het geval zijn dat bijten we daar morgenvroeg het spits mee af.

We hadden een geweldig volleybaljaar in het vooruitzicht aan het begin van het kalenderjaar. De Olympische Spelen, de Volleybal Nations League, het Europese kampioenschap, het WK voor clubteams ofwel vier van de vijf toptoernooien van de internationale kalender hadden we dit jaar tegoed. Hetzelfde gold eigenlijk voor de beachvolleyballers, met dien verstande dat de VNL daar te vervangen is voor de World Tour met minimaal vier sterren en de World Tour Finals.

Uiteraard mogen de Nederlandse successen bij die toernooien in de terugblik niet onbenoemd blijven en verder hoeven we over een aantal andere onderwerpen ook niet al te lang te nadenken. Zoals de landskampioen, de bekerwinnaars en de supercupwinnaars, de prestaties van clubs en de Oranje internationals op Europees niveau en dat van de Oranje -teams internationaal. Beginnen dus maar.

01-21: Heel Nederland kon op 1 januari i.p.v. naar het schansspringen kijken naar de livestream van het duel tussen Lycurgus vs. Dynamo, dat door Dynamo met 1-3 werd gewonnen. Brouwer/ Meeuwsen en van Iersel/ Keizer kwamen op een vijfde plaats in de CEV- ranking van de beste Europese beachvolleybalduo’s over de laatste twintig jaar. Een geweldige schok ging door de Nederlandse volleybalwereld toen bekend werd dat Olaf Ratterman, trainer/ coach van SSS Barneveld, op 6 januari zeer onverwacht was overleden. De competities in heel Europa werden weer hervat en van Finland tot Turkije is daar Nederlandse inbreng.

02-20: Jan Berendsen wordt bij Eurosped opgevolgd door Petra Groenland. Anne Buijs wint de Coppa Brasil met Praia Clube. De beachduo’s Stam/Schoon en Meppelink/ Keizer wonnen de Nations Clash bij de dames, Bouter/ Penninga en Varenhorst/ van de Velde werden tweede in dat mannentoernooi. Dirk Sparidans wordt de nieuwe trainer van Orion. De Nevobo nodigt 19 speelsters uit om onderdeel te gaan uitmaken van Project 2022, ofwel Team 22. Indy Baijens wint met Chemik Police de Poolse beker, Michiel Ahyi en Stijn van Schie doen dat ook met Roeselare in de Beker van België.

03-20: Femke Stoltenborg en Nicole Oude Luttikhuis wonnen met Schwerin de Duitse beker. Robin de Kruijf pakte met Conegliano de Coppa Italia, een van de vele prijzen die deze ploeg in de laatste jaren heeft gewonnen. Floortje Meijners toont zich met Monza in de finale van de CEV Cup te sterk voor Galatasaray, Wouter ter Maat en Maarten van Garderen delven met Ziraat Bankasi het onderspit in de finale van de Challenge Cup.

Nederland krijgt het Europees OKT beachvolleybal toegewezen, het VNL- toernooi zal zowel bij de mannen als de vrouwen in Rimini, Italië worden gespeeld. Nimir Abdel-Aziz en Dick Kooy plaatsen zich met hun Italiaanse team voor de finale van Champions League, hetzelfde doet Robin de Kruijf met Conegliano. De eerste transfers worden bekend, zoals dat Laura Overwater in België overstapt naar Asterix Avo. Varenhorst/ van de Velde worden vijfde bij he viersterrentoernooi in Doha.

04-21: April is de maand van de nationale titels. Sliedrecht Sport en Draisma Dynamo worden in Nederland kampioen, Amysoft Lycurgus en Apollo 8 winnen de Nevobo beker. Tessa Polder wint met Mulhouse de Coupe de France.

In Turkije is de titel voor ter Maat en van Garderen (met Ziraat Bankasi), Indy Baijens wordt met Chemik Police kampioen in Polen, de Kruijf met Conegliano in Italië, Keemink met Karlovarsko in Tsjechië, Ahyi en van Schie met Roeselare in België en Laura Dijkema met Kaliningrad in Rusland.

De oranje mannen promoveren administratief naar de VNL, de oranje meiden U16 worden vierde bij het WEVZA-toernooi, de jongen U17 pakken de vijfde plaats.

SV Dynamo Apeldoorn, Voltena en VV Utrecht maken de overstap van de Topdivisie naar de Eredivisie dames. Bij de mannen krijgt VC Limac de Eredivisie licentie.

05-21: Zoals ieder jaar is het hartstikke druk in de maand mei met transfers. De transfermolen draait volop. Talenten vertrekken naar het buitenland zoals Puck Hoogers naar de Bundesliga, Jolien Knollema naar de Serie A1 en Dagmar Boom naar de Liga A in België. Routiniers keren naar Nederland terug zoals bijvoorbeeld Myrthe Schoot (Team 22), Nynke Oud en Annick Siebring (VC Sneek).

In Cancun, Mexico worden meteen drie World Tour Beach toernooien achter elkaar gehouden. De eerste wedstrijden in de VNL-competities worden gespeeld. Bij de loting voor het EK dames wordt Nederland o.a. bij Turkije ingedeeld. Bij het Beach EK U22 is er zilver voor het duo Schoon/ van Driel.

De meiden van Oranje U16 worden in Polen bij het EKK uitgeschakeld, de jongens U17 overkomt hetzelfde in Tsjechië. De indeling voor het seizoen 2021-2022 voor de Topdivisie en lager wordt door de Nevobo gepubliceerd.

06-20: De Oranje dames en heren zijn in Rimini voor de VNL-competitie, samen met 15 andere landen vormen ze de wereldtop bij dit internationale toernooi. Veel landen zijn met het oog op de Olympische Spelen niet steeds met hun sterkste teams present c.q. gebruiken het toernooi om de beste selectie te formeren.

De oranje mannen winnen drie wedstrijden (van Duitsland, Frankrijk en Australië) en eindigen op de 14de plaats. Brazilië haalt de titel binnen, voor Polen en Frankrijk. De dames winnen van de Europese tegenstanders Italië, Servië, Rusland, Polen en België. En van de Aziatische landen Thailand, Japan en Korea en verder van Canada. De dames worden zevende. USA wint de beker en de rijkelijk met dollars gevulde pot, voor Brazilië en Turkije.

De dames beachduo’s wonnen de finale van de Continental Cup, waardoor Stam/ Schoon via een zege in het play-off duel tegen van Iersel/ Ypma het ticket voor de Olympische Spelen bemachtigde. De mannen beachduo’s verloren de finale van de Continental Cup. In Ostrava was er goud voor Brouwer/ Meeuwsen, daar was ook een sensationele zege van Stam/ Schoon vs. het Braziliaanse top duo Agatha/ Duda.

Apollo 8 bereikt de volgende mijlpaal in hun clubhistorie. Zij gaan Europa in. La Laguna uit Tenerife wordt de tegenstander. Sliedrecht Sport, dat al jaren en jaren op Europees niveau actief is, loot Hermes Oostende als tegenstander. Bij de mannen nemen Dynamo, Lycurgus en Orion deel aan Europese toernooien.

gh @ Vizier op Volleybal. Foto Jan van den Noort.