Vizier op volleybal

Het jaaroverzicht 2021 (II)

VoV, 31-12-2021. 11:35 uur. In deel twee van het jaaroverzicht 2021 laten we het tweede halfjaar de revue passeren. Dat lijkt ons een absoluut logische keuze, nu deel 1 het eerste halfjaar omvatte. We gaan dus vrolijk verder met juli 2021.

07-21: Het beachduo Boermans/ de Groot levert een geweldige prestatie door goud in Gstaad binnen te halen. Het talenten duo Piersma/ Poiesz wordt vierde bij het EK Beach U20, Jong Oranje dames behaalt in eigen land de vierde plaats bij het WK U20, Jolien Knollema wordt in het Dream Team gekozen. Italië wordt wereldkampioen bij dit toernooi. Bij het NK King /Queen of the Court is het goud voor Boermans/de Groot en de zusjes van Driel.

08-21: Brouwer/ Meeuwsen eindigen als negende op de OS in Tokyo. In de zaal winnen USA (dames) en Frankrijk het goud in Tokyo. Bij het EK beachvolleybal is er zilver voor Boermans/ de Groot en Stam/ Schoon. De oranje dames plaatsen zich via winst op Zweden voor de Final Four van het EK.

09-21: De competities worden hervat. Sliedrecht Sport houdt na de winst op Apollo 8 de Supercup nog een jaartje in de prijzenkast, bij de mannen gaat de eerste prijs van het seizoen naar Dynamo Apeldoorn. Wessel Keemink wint met Karlovarsko de supercup in Tsjechië.

De Oranje dames verliezen de halve finale bij het EK van Italië (1-3) en de strijd om het brons van Turkije (0-3), waarvan ook al in poulefase was verloren, en worden dus vierde. Italië wordt Europees kampioen. De oranje mannen worden in de EK-kwartfinale door Servië uitgeschakeld. Ook bij de mannen wordt Italië de Europees kampioen. Zij verslaan Slovenië.

De Oranje mannen loten Argentinië, Iran en Egypte als tegenstanders in de poule bij het WK 2022. Oranje libero Just Dronkers stopt met volleyballen, eerder was zijn teamgenoot Jelte Maan bij Maaseik ook al gestopt.

De eredivisie mannen gaat met een ander format dan voorheen van start. Na het reguliere seizoen wordt er doorgestart met een poule A (de vier eerste teams uit het reguliere seizoen, excl. TTP  als ze zich daarvoor plaatsen, die om de titel gaan spelen) en een poule B met de overige teams.

Bij de dames gaan de bovenste acht ploegen van het reguliere seizoen door naar de kwartfinale, waarbij nr. 1 vs. nr. 8 speelt, nr. 2 vs. nr. 7 etc.  Na de halve finale gaan de twee teams die overblijven in een best of five om de NL-titel spelen. De andere teams, de nummers 9 t/m 13, komen in de B-poule.

10-21: Er wordt volop gevolleybald in Nederland en de rest van Europa. Het seizoen is in volle gang, er zijn maar weinig vanwege corona uitgestelde duels. In Italië wint Robin de Kruijf met Conegliano de supercup, de zoveelste prijs plus één. In Frankrijk is Chaumont, de ploeg van Fabian Plak, de winnaar van de Supercup.

Marco Klok, die eerder als trainer coach de WK U20 ploeg op het WK in eigen land onder zijn hoede had, wordt de nieuwe bondscoach bij de BTN-dames. Varenhorst/ van de Velde worden derde bij de Beach World Tour Finals op Sardinië. De Nevobo kondigt het vertrek van technisch directeur Joop Alberda per 1 november aan. Herman Meppelink volgt hem op. De Bond begint ook met Team 22 trainingen voor mannen.  Dynamo Apeldoorn overleeft de voorronde van de Champions League niet en gaat Europees door via de CEV Cup.

11-21: Sliedrecht Sport wordt Europees uitgeschakeld door het Belgische Hermes Oostende.  Apollo 8 moet zijn meerdere erkennen in La Laguna uit Tenerife, Dynamo en Lycurgus worden door de Franse topploeg Tours uitgeschakeld in de CEV Cup. Orion overleeft tegen IBB Polonia Londen en TSV Jona uit Zwitserland twee rondes en overwintert in Europa. Scheids Koos Nederhoed gaat als VAR naar het WK voor clubteams mannen in Brazilië. Nimir Abdel-Aziz wordt door Volleybox de beste volleyballer ter wereld genoemd.

De Nevobo maakte de P/D regeling voor het seizoen 2021/ 2022 bekend. Conegliano komt in het bezit van het wereldrecord voor de langste ongeslagen ploeg. Ze wonnen 74 keer achter elkaar, maar leden kort daarna ook hun eerste nederlaag in jaren.

Op 30 november wordt de competitie voor Topdivisie en lager vanwege coronamaatregelen stopgezet. Op 26 januari is de herstart van het seizoen 2021/ 2022, tenminste als corona het toelaat.

12-21: Sada Cruzeiro wordt wereldkampioen bij de clubteams mannen. In Ankara gaat die titel bij de dames naar VakifBank, dat Conegliano in de finale het nakijken gaf. Team Rutte verlengt de avondlockdown, die later een lockdown zonder avond ervoor wordt, tot 14 januari 2022. Orion en Sliedrecht Sport gaan als koploper in de Eredivisie naar 2022. De paden van VC Sneek D1 en hun trainer/ coach Jeffrey Scharbaai scheiden per eind 2021. Henriëtte ter Steege neemt de functie en de bijbehorende werkzaamheden over.

De Nederlandse mannenteams sluiten volgens de CEV-ranking 2021 op de volgende plaatsen: Mannen 7de, U20 4de, U18 17de, U17 12de. Bij de dames is dat 5de, U19 11de, U17 12de en U16 4de.

En als laatste feitje van 2021, VoV presenteert het jaaroverzicht 2021.

Dat was het dan, waarbij we niet pretenderen dat we volledig zijn geweest. Natuurlijk hebben we wel iets belangrijks vergeten, maar dat hoort er nu eenmaal bij een opsomming. Daarover niet getreurd. Dit jaar maar geen voorspelling doen wat ons mogelijk nog in 2022 te wachten staat. Dus maar niks zeggen over het WK dames in eigen land volgend jaar. Dus ook niet dat het organiserende land vaak heel ver komt. Eerst maar eens zien die andere tegenstander eronder te krijgen. Wie weet, misschien wordt het al vanaf morgen beter!

gh @ Vizier op Volleybal. Foto Jan van den Noort.