Vizier op volleybal

Tijd Voor Volleybal #6: Jaaroverzicht 2023, top 10 volleybalmomenten en winnaars Ingrid Visser Awards

VoV, 03-01-2024. 15:13 uur. In de zesde aflevering van Tijd Voor Volleybal zijn Sil Meijs (spelverdeler Numidia/ VC Limax en Nederlands Team), Rixt van der Wal (middenblokkeerder Friso Sneek en Jong Oranje) en Peter Sprenger (Voorzitter Nevobo) te gast. In ‘Bellen met het Buitenland’ bespreekt juryvoorzitter Willem Held de winnaars van de Ingrid Visser Awards 2023. Lees hier meer over de gasten en onderwerpen!

Winnaars Ingrid Visser Awards: Yorick de Groot en Sarah van Aalen zijn verkozen tot beste volleyballer en volleybalster van 2023. Voor de vierde keer in de 10-jarige geschiedenis van de Awards is een beachvolleyballer verkozen tot beste volleyballer van het jaar.

Juryvoorzitter Willem Held licht de verkiezing van Yorick de Groot toe: “De prestaties die De Groot heeft geleverd, met name de prachtige zilveren medaille die hij samen met Leon Luini heeft behaald tijdens het EK in Wenen, zijn natuurlijk indrukwekkend. Dit alles na een vervelende rugblessure in 2022. Niet alleen heeft hij het goed gedaan op het EK, maar hij behaalde ook op het laatste moment een prachtige derde plaats in Brazilië tijdens een belangrijk toernooi met vaste partner Stefan Boermans. Hij heeft uitstekend gespeeld en toonde zich een goede allrounder met een sterke mentaliteit. Dus uiteindelijk kreeg hij het voordeel van de twijfel in vergelijking met Nimir Abdel-Aziz.”

Bij de vrouwen is er flink gediscussieerd binnen de vakjury bestaande uit Vera Koenen, Reinder Nummerdor en Willem Held. ”Dit was wel heel moeilijk want er waren meerdere gegadigden en er is flink over gediscussieerd”, vertelt Held.

Sarah van Aalen is verkozen tot beste volleybalster van 2023. “Zij was de spelmaker in het bronzen nationale vrouwenteam dat zo goed heeft gepresteerd tijdens het EK. Ze heeft een snel en mooi aanvalsspel gespeeld en is onder druk overeind gebleven, met name in de spannende wedstrijd om het brons tegen Italië,” verklaart juryvoorzitter Willem Held.

Het jaar van Sil Meijs, Rixt van der Wal en Peter Sprenger: Te gast waren Sil Meijs en Rixt van der Wal, uitblinkers in 2023, en voorzitter van de Nevobo: Peter Sprenger. Sil Meijs kende een succesvol 2023: kampioen met Dynamo, succesvol debuut bij het Nederlands Team en nu de 2de plaats in de Eredivisie met Numdia VC Limax. Over 2024 is Meijs duidelijk: “Ik wil Limax op de kaart zetten, ze hebben natuurlijk nu al een naam en we doen het goed. Vorig seizoen hebben ze het ook goed gedaan, maar een prijs pakken is het doel. Eindigen met een kampioenschap met Limax zou een mooie bekroning zijn van dit seizoen. En natuurlijk wil ik weer aansluiten bij het Nederlands Team.”

Voor Rixt van der Wal was het kampioenschap met Friso Sneek hét moment van 2023. Volgens Rixt maakte het hoge basisniveau van Sneek het verschil in de eindstrijd tegen Utrecht: “We hebben een aantal meiden die al 6 jaar in het eerste spelen en Nynke Oud en Anniek Siebring voegen hun ervaring uit het buitenland toe.” Van der Wal speelde een cruciale rol tijdens het seizoen als middenblokkeerder. Ondanks de seizoensstart met 9 speelsters en zonder coach had Sneek wel de juiste instelling: “We dachten: ‘We zijn maar met 9, maar we gaan gewoon volleyballen en we zien wel waar het schip strandt.” Dit resulteerde in een bloedstollende eindstrijd tegen Utrecht die door middel van een 3-1 overwinning zorgde voor de ontlading in de eigen Sneker Sporthal en weer het eerste kampioenschap in 7 jaar.

Peter Sprenger werd in december herkozen voor een derde termijn als voorzitter van de Nevobo. In zijn functie legt hij de nadruk op de verenigingen in Nederland. “We doen volleybal met z’n allen. Met de verenigingen, mensen bij de bond, vrijwilligers en professionals. Samen hebben we maar één belang: de kwaliteit van het volleybal bewaken en waar we kunnen verder brengen. Dat begint bij de verenigingen en in de breedtesport.”

TVV Top 10 volleybalmomenten: Tijd Voor Volleybal maakte een overzicht van de beste, meest memorabele of meest spraakmakende volleybalmomenten van het jaar. De bronzen medaille van de Volleybaldames op het EK in Brussel werd verkozen tot hét volleybalmoment van 2023. De kleine finale om het brons werd in 3 sets gewonnen tegen Italië en zorgde voor een golf van vreugde op het veld en bij volleyballend Nederland.

Dit moment was ook het moment van 2023 voor Nevobo voorzitter Peter Sprenger: “Mensen vergeten vaak hoe sterk de andere deelnemende landen in Europa zijn. Als je dan nummer 3 wordt, moet je trots zijn. De Volleybaldames zijn in het verleden ook wel Europees Kampioen geworden (1995), maar dit was toch wel eentje om in te lijsten.”

Benieuwd naar de andere 9 momenten in de top 10? Kijk dan de aflevering terug! Ontdek meer over de onderwerpen en de bespreking van de winnaars van de Ingrid Visser Awards via DEZE LINK naar in aflevering 6 van Tijd Voor Volleybal

gh @ VoV, Foto’s Chris de Groot. Bron Jeffrey Klok, Tijd voor Volleybal.