Vizier op volleybal

Het jaaroverzicht 2020, deel 2.

VoV, 31-12-2020. 3:57 uur. In deel twee van het jaaroverzicht 2020 besteden we aandacht aan het tweede halfjaar 2020. Dat is wel zo logisch vonden we als je in deel 1 het eerste halfjaar de revue hebt laten passeren. Had ook andersom gekund, maar dat zou een beetje verkeerd over kunnen komen dachten we. Alsof we al eerder bij de champagne hadden gezeten dan de bedoeling was. We gaan verder met juli 2020, als u wilt mag u de eerste alinea’s van deel 1 vooraf nog even nalezen, dan kent u de insteek die ook voor deel 2 geldt.

Daar willen we nog wel op aanvullen dat we wel gepoogd hebben om niet hartstikke compleet te zijn omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat u in de komende jaren alleen op 31 december het jaaroverzicht leest en u dan weer helemaal bij bent (voor één paar dagen), omdat u dat door het jaar heen zoveel extra tijd oplevert.

07-20: Op 1 juli bij zonsopgang start de Eredivisie Beachvolleybal. Angie Akers stopt bij de Nevobo als BTN-trainer/ coach.

• Verder niets in juli:

08-20: Het beachduo van Iersel/ Stubbe gaat niet samen verder, dat is ook het geval bij het duo Vismans/ van Steenis.

• Verder niets in augustus:

09-20: NL-titel beachvolleybal gaat naar de duo’s Stam/ Schoon, die dit seizoen ook vijf Eredivisietitels pakken, en Bouter/ Penninga. Bij de mannen is Boermans/ de Groot nationaal het succesvolste beachduo met vier eredivisietitels. BTN-teams werden 9de en 17de op EK, hetgeen dus maar een zeer mager resultaat was. Dynamo niet door Champions League voorronde na winst op Minsk en verlies tegen Jastrzebski Wegiel.

• Verder in september: De kampioenspoule van het seizoen 2020-2021 zal bestaan uit de top 4 van de reguliere competitie en niet zoals in het verleden uit de top 6. De degradatiepoule dus uit de overige vijf teams, TTP doet dan immers niet meer mee. King of the Court titels in Utrecht voor duo’s uit Zwitserland (m) en Brazilië (v)

10-20: Supercupfinale ging bij de dames tussen Sliedrecht en Eurosped. Sliedrecht nam de cup mee naar huis. Bij de mannen ging de cup mee met Lycurgus naar Groningen, nadat zij Orion in de finale hadden verslagen. Bij de wedstrijden was i.v.m. de coronamaatregelen geen publiek welkom. Jong Oranje Meisjes werd zesde op het EK  U20. De Nevobo gaat de volledige eredivisie bij herstart van het seizoen via livestream gratis uitzenden. Eerste wedstrijden in Eredivisies leveren winst op voor Sneek, TTP en Apollo 8 bij de dames en voor Lycurgus bij de heren.

• Verder nog in oktober: Ivo Munter wordt de nieuwe trainer/ coach bij Jong Oranje Meisjes. Van Iersel vond een nieuwe beach partner in Pleun Ypma. WK vrouwen U20 in 2021 naar Nederland en België. Alle regionale en nationale bekercompetities, inclusief de voorronde van het NOJK, werden afgelast.

11-20: Volledige competitie in Nederland werd stilgelegd. Eerst in de Topdivisie en lager, vervolgens ook in de Eredivisie, waar een aantal teams maar één wedstrijd speelde. Sliedrecht Sport overleefde Europees avontuur 2020-2021 niet. In Las Palmas speelden ze zowel hun thuiswedstrijd als de return en werden ze uitgeschakeld door de thuisploeg. Dynamo trok zich terug uit CEV Cup toernooi. SK Ankara ging zonder te spelen door.

Verder in november: de stand bij het stilleggen van het seizoen 20-21 was:

• Eredivisie v: 1> Sneek 1-3, 2> TTP 1-3, 3> Apollo 8 1-3, 8> Sliedrecht 1-0, Set-Up 1-0 en 10> FAST 1-0. De nrs. 4 t/m 7 staan op 0-0.
  • Eredivisie m: 1> Lycurgus 1-3, 10> RECO ZVH 1-0. De nrs. 2 t/m 9 staan op 0-0.
  • Topdivisie A v: Top 2 zijn VoCASA 4-9 en Dynamo Apeldoorn 4-7, laatste 2 zijn Apollo 8 1-0 en VC Sneek II 2-0.
  • Topdivisie B v: Top 2 zijn PDK 4-11 en VVU 3-9. Laatste 2 zijn Voltena 0-0 en VollinGo 1-0.
  • Topdivisie A m: Top 2 zijn Dynamo Apeldoorn H2 en Madjoe met 4-8, laatste 2 zijn DIO Bedum 2-1 en EVV 4-0.
  • Topdivisie B m: Top 2 zijn Zaanstad 4-11 en Volley Tilburg 4-9, laatste 2 zijn Peelpush 2-0 en USV Protos 3-0.
  • Eerste Divisie A v: Koploper is Sudosa Desto D2 met 4-14, laatste 2 zijn VC Zwolle D2 met 3-3 en Donitas D2 met 4-2
  • Eerste Divisie B v: Koploper is Peelpush D2 met 4-16, laatste 2 zijn Havoc (1-1) en VC Wik (3-1).
  • Eerste Divisie A m: Koploper is SSS H2 met 4-18, laatste 2 zijn Donitas met 4-2 en Veracles met 1-1.
  • Eerste Divisie B m: Koploper is VC Limac met 4-14, laatste 2 zijn VTC Woerden met 3-5 en EMD-Tooling met 3-2.

12-20: Avital Selinger wordt de nieuwe bondscoach bij de Oranje dames. Waarmee een oude bekende op dit Oranje nest terugkeerde. Francien Huurman en Eric Reitsma worden zijn assistenten. Afscheid werd genomen van o.a. assistent Marco Klok. Lycurgus werd in Moskou Europees uitgeschakeld door Galati uit Roemenië. De Nevobo publiceerde de scenario’s voor de herstart van het seizoen, de Eredivisie kreeg groen licht om vanaf 17 december zowel weer trainingen ‘oude stijl’ te houden alsook voor de herstart van de competitie, die in het weekend van op 9 januari plaats zal vinden. De laatste maanden van het jaar was er uitgebreid internationaal volleybalnieuws op VoV. Peelpush kiest ervoor om hun herstart van het seizoen 2020-2021 tot na de lock down uit te stellen.

• Verder in december: De Champions League nieuwe formule (vierkampen) ging van start. Voor CEV Cup en Challenge Cup gold hetzelfde. Sponsoren Ilionx en DELA vertrekken bij de Nevobo, EK Beach 2021 werd toegewezen aan Wenen. Vanaf 2022-2023 geen degradanten meer uit Eredivisie. Morgen ontvangt Lycurgus het Apeldoornse Dynamo, dat gisteren de generale met 2-3 van TTP verloor. Apollo 8 won het oefenduel gisteren in vijf sets bij VC Sneek.

Een aantal internationale transfers in 2020 met tussen haakjes de nieuwe club: Femke Stoltenborg (SSC Schwerin), Hester Jasper (MTV Stuttgart), Dagmar Boom en Laura de Zwart (VfB Suhl), Iris Scholten (NawaRo Straubing), Eline Timmerman (Ladies in Black), Stijn van Tilburg (Grizzlies Giessen), Luuc van der Ent (Herrsching) Gijs van Solkema (eerst IBB Polonia dan Lünenburg).

Nika Daalderop (Novara), Yvon Beliën (Firenze), Nicole Koolhaas (Perugia), Marit Jasper (Brescia), Nimir Abdel-Aziz, Dick Kooy (Trentino), Thijs ter Horst (Perugia).

Tessa Polder (Mulhouse), Lynn Blenckers (Saint Raphael), Nynke Oud (Chamalières) Paula Boonstra (Paris Saint-Cloud), Michael Parkinson (Toulouse), Fabian Plak (Nancy)

Nova Marring, Kirsten Bröring (Ladies Volleys Tongeren), Loladina Zwaanswijk, Lisa Nobel, Merle Baasdam (Hermes Oostende), Michael Ahyi (Roeselare), Rutger Zoodsma (Waremme), Tim Smit en Rik van Solkema (Achel)

Indy Baijens (Chemik Police), Britt Bongaerts (Lodz), Laura Dijkema (Kaliningrad), Anna Buijs (Praia Club), Lotte Groninger (eerst Group E Valtra, dan Volley Lugano), Anniek Siebring (LP Viesti)

Wouter ter Maat en Maarten van Garderen (Ziraat Bankasi), Ewoud Gommans (Craiova), Ramon Martinez Gion (eerst Thessaloniki dan Ajaccio), Timo Gras (Oslo), Wessel Keemink (Karlovarsko)

Een aantal trainerstransfers in 2020 met tussen haakjes de nieuwe club: Arjan Schimmel (VoCASA-m), Jeffrey Scharbaai (VC Sneek-v), Ivo Martinovic (FAST), Brahim Abchir (Set-Up ’65-v), Joris Marcelis (Orion-m), Wilfried Groothuis (Alterno-v), Lesley de Jonge (Sudosa-Desto), Ali Moghaddasian (VVU-v), Jordan Weggelaar (Reflex-m), Derk de Saegher (PDK-v). Krekkers en WVC Volley deden een trainersruil, Frank van den Noort (Krekkers) en Gertjan ter Harmsel verwisselden van club.

Stand van zaken in de Champions League poules (m) na één vierkamp met tussen haakjes het aantal punten:

• A: Kedzierzyn Kozle (9), Belchatow (6), Fenerbahce (2), Aalst (1).
  • B: Civitanova (9), Perugia (6), Tours (3), Izmir (0)*
  • C: Kazan (9), BR Volleys (6), Ljubljana (3), Jastrzebski Wegiel (0)*
  • D: Modena (8), Warszawa (6), Kemerovo (3), Roeselare (1).
  • E: Trentino (8), Friedrichshafen (6), Novosibirsk (4), Karlovarsko (0).
  • * Kwamen wegens corona niet in actie

En bij de dames:

• A: Scandicci (8), Schwerin (6), Busto A. (3), Rzeszow (1).
  • B: Conegliano (9), Fenerbahce (6), Nantes (3), Kamnik (0).
  • C: VakifBank (9), LKS Lodz (5), Mulhouse (3), Plovdiv (1).
  • D: Eczacibasi (8), Kaliningrad (4), Stuttgart (3), Moskou (3).
  • E: Novara (8), Chemik Police (7), Kazan (3), Olomouc (0).

In teams met vetgedrukte naam spelen landgenoten.

Dat was het dan, dat was het jaar 2020 gezien vanaf een lege tribune in een lege zaal, waar een onzichtbare tegenstander misschien wel net zo veel ontzag inboezemde als de ploeg aan de andere kant van het net.

Vorig jaar sloten we ons jaaroverzicht 2019 af met “Zo nu op naar 2020, het Olympische jaar. Met hopelijk prachtige prestaties van de voetbalsters, handbalster, hockeyster en vooral de volleybalsters, die volgens de NOS in een heel kort fragmentje het Olympisch goud gaan winnen, ‘net als de mannen in 1996, wat een geweldige prestatie’ werd er gezegd. Kunnen we weer zo afsluiten en de volleybalsters weglaten?  Of dit jaar maar geen voorspelling doen van wat ons nog te wachten staat. Eerst maar eens zien die andere tegenstander de baas te worden. Wie weet, misschien wordt het meteen vanaf morgen beter!

gh @ Vizier op Volleybal. Foto Jan van den Noort. Met de kenmerkende ‘anderhalvemeter’ van 2020.